Als webshopeigenaar ontkom je niet aan marketing. De meesten van jullie gebruiken hiervoor natuurlijk Instagram, Facebook en bijvoorbeeld Google Ads. Maar wie van jullie gebruikt Pinterest voor webshops al als marketingtool?
Waarom Pinterest belangrijk is voor jouw webshop
Gastblogger Arlette van PinCreative deelt haar ultieme tips hoe je Pinterest succesvol inzet. Lees verder en ontdek hoe je met Pinterest jouw specifieke doelgroep bereikt en hoe je met pins de traffic naar je webwinkel vergroot.
![YouTube video](https://i.ytimg.com/vi/piJ2h6yCbXI/hqdefault.jpg)
De top 10 voordelen van Pinterest voor webshops
1. Pinterest is gratis
Voor meer verkeer naar je webshop, een grotere naamsbekendheid en hogere conversies hoef je geen geld uit te geven. Pinterest kan gratis het verkeer naar jouw webwinkel een enorme boost geven. Zelfs veel meer dan andere social media kanalen!
2. Pinterest is een online zoekmachine
Veel webondernemers weten niet dat Pinterest een online visuele zoekmachine is. Hierdoor is het totaal anders dan social media kanalen.
Het grootste verschil is dat Pinterest echt als zoekmachine gebruikt wordt en jouw content (pins) gevonden wordt door volgers maar zeker ook door niet-volgers. Je hebt hierdoor een gigantisch bereik. Een bereik wat je op Instagram en Facebook haast niet meer kunt behalen tenzij je gaat adverteren.
3. Hogere conversies
Dit is voor jullie als webshopeigenaren natuurlijk heel belangrijk, je wilt graag dat mensen jouw product kopen. Zorg dat jouw pins opduiken tussen de zoekopdrachten. Net zoals op Google dus. Zodra er een match is tussen wat de gebruiker zoekt en jouw pin wordt er sneller overgegaan tot aanschaf.
4. Boost het verkeer naar je webshop
Deel dagelijks de leukste content, dan weet ik zeker dat er ook meer verkeer naar je website komt. Deel bijvoorbeeld sfeer en lifestyle beelden van de prachtige producten uit je webshop. Maar deel ook zeker blogs en misschien heb je zelfs wel toffe video’s. Wees zichtbaar en zorg dat de pins aantrekkelijk zijn!
5. Naamsbekendheid en branding
Je kunt op Pinterest met je account en pins een sfeer en gevoel rondom jouw webwinkel creëren. Door borden en pins aan te maken die precies binnen het thema van jouw website passen. Pas hierbij ook consistent de juiste branding toe. Zoals het gebruik van lettertypes, kleuren, jouw logo en url.
6. Gebruikers zien waar zij interesse in hebben
Het leuke aan Pinterest is dat de gebruiker zelf gaat zoeken. Hij of zij gebruikt de zoekbalk op zoek naar inspiratie. Zodra er een pin voorbijkomt die matcht met de zoekopdracht is de kans op verkoop heel groot.
7. Verspreiden van content gaat snel
Zodra iemand een pin van jou bewaart (repint) kan het hard gaan. De verspreiding van zo’n pin gaat vanzelf daar hoef je niks meer aan te doen. Als meerdere mensen jouw pins bewaren worden dat misschien wel potentiële klanten. Door branding toe te voegen onthouden mensen ook eerder jouw naam.
8. De houdbaarheid van een pin is enorm
Een post op social media verdwijnt binnen een paar uur. Maar content op Pinterest blijft maanden soms wel jaren vindbaar op Pinterest. Hierdoor blijft er ook continue verkeer vandaan komen!
9. Minder concurrentie
Pinterest groeit hard, toch zijn er nog niet enorm veel bedrijven die Pinterest op een strategische en goede manier inzetten. Profiteer hiervan en zorg dat jij wel dagelijks pint. Dat jij wél al jouw producten zichtbaar maakt en dat je jouw doelgroep inspireert!
10. Weet wat jouw doelgroep interesseert
Gebruik statistieken op Pinterest in combinatie met Google Analytics en je komt veel te weten over de interesses van jouw doelgroep. Maar ook welke pins voor veel verkeer zorgen. Wat spreekt ze aan, op welke pins werd het meest geklikt, waar willen mensen meer van weten? En ga zo maar door! Pas je strategie hierop aan.
Voor welk soort bedrijven is Pinterest een must?
Bepaal eerst jouw doelgroep. Is dat een vrouw in de leeftijd tussen de 20 en 50? Dan zit je op Pinterest helemaal goed. Daarnaast doen de volgende onderwerpen het erg goed op Pinterest. Heb jij een bedrijf in één van deze categorieën dan is inzetten op Pinterest marketing heel slim!
- wonen en interieur
- baby, kind en ouderschap
- beauty en fashion
- reizen
- diy en knutselen
- eten en recepten
- gezondheid en sport
- trouwen en feesten
Pinterest voor je webshop en blog
Heb jij naast je webshop ook een blog? Dan is dat een match made in heaven en van een enorme toegevoegde waarde. Dit is natuurlijk al langer bekend maar ook op Pinterest is het fijn dat je content kunt delen die inspireert. Mensen klikken sneller door naar blogs waarin tips en trics staan.
Wat deel je op Pinterest?
- verwijzingen naar je blog
- video’s
- producten
- verwijzing naar een categorie pagina
- inschrijven op nieuwsbrief
- gratis checklist of printable
Extra tips voor het maken van goede pins
Wil je meer verkeer en hogere conversies? Dan zal je Pinterest afbeeldingen moeten maken die er voor zorgen dat mensen doorklikken. Dit doe je door bijvoorbeeld tekst toe te voegen. Maak de afbeeldingen altijd verticaal. Daarop wordt het meest doorgeklikt.
Benoem een productkenmerk
Gebruik tekst zoals: duurzaam, natuurlijk, kidsproof, handgemaakt, met liefde gemaakt, stijlvol, nieuw, trend, enzovoort.
Verwijs naar een blog met een korte tekst:
- 5x de leukste kraamcadeautjes
- 7x de mooiste zomerkleding
- 10x de fijnste shampoo
- de tips om cadeautjes in te pakken
- handig voor op reis!
De mogelijkheden zijn eindeloos. En vergeet ook niet in te spelen op seizoenen en feestdagen!
Experimenteer met tekstoverlay en voeg ook zeker branding toe. Laat op je pin een logo zien, de url van je website en gebruik de kleuren van je huisstijl.
Adverteren op Pinterest
Sinds kort kan je als bedrijf ook adverteren op Pinterest. Voordelen zijn:
- lage kosten
- weinig concurrentie
- groot bereik
- makkelijk op te zetten
Meteen doen
Heb jij nog geen zakelijk account? Dan is dat echt de eerste stap: maak een zakelijk account aan op Pinterest.
Wie ben ik?
Ik ben Arlette en ik heb vijf jaar lang een babymerk met een webshop gerund. Hierdoor weet ik hoe belangrijk marketing is en vooral het stukje online marketing. Wat mij verbaasde was dat mijn cijfers lieten zien dat ik enorm veel verkeer vanaf Pinterest kreeg, terwijl ik me er nooit in verdiept had. Toen ik dat deed zag ik nog meer verkeer en een enorme groei. Inmiddels geef ik trainingen aan bedrijven, online marketeers en webshopeigenaren zoals jij om Pinterest effectief in te zetten als marketingtool.
Zo behaal je nog meer resultaat en succes met Pinterest! Ik geloof enorm in de kracht van beelden en in inspireren. Op Pinterest komen die twee dingen heel mooi samen. Pinterest groeit nog steeds dus ik zie mooie kansen voor ondernemers.
Arlette
PinCreative – Pinterest Marketing
Klik hier voor nog meer waardevolle tips voor jouw webshop en vergeet niet om je aan te sluiten bij onze besloten groep Webshop Help & Support.
Volg jij ons al op Pinterest? Als HippeShops member heb je een streepje voor en kun je jouw mooie product- en sfeerfoto’s pinnen op onze goedbezochte community borden.
https://www.hippeshops.nl/info/samenwerken
Pinterest is zo leuk voor iedereen!