Als webshopondernemer ben je continu op zoek naar nieuwe manieren om jouw bedrijf, product of dienst te promoten. En ook als je het beste product hebt van de hele wereld, valt of staat het succes vaak bij de marketing. Dit is een van de redenen waarom steeds meer ondernemers kiezen voor het weggegeven van ‘swag’ en iets dat jij ook kunt toepassen met deze tips.
Wat betekent het woord swag?
Swag heeft meerdere betekenissen, zoals iets swag (cool, leuk) vinden, maar het is ook een ander woord voor waardevolle producten. Dus laten we kijken welke swag jij voor jouw shop kunt weggeven en waarom.
Naamsbekendheid vergroten met tote bags
Een nuttige, praktische en duurzame manier voor het weggeven van swag, is in de vorm van tote bags. Je laat hiermee als webshop zien dat je het milieu belangrijk vindt. Voor veel bedrijven zijn tasjes toch al iets waarin geïnvesteerd moet worden. En tote bags kunnen ook nog eens worden bedrukt met het logo van jouw shop of merk, voor wat extra (wandelende) reclame.
Klantenbinding door het weggeven van gratis stickers
Iets gratis weggeven aan klanten is een positieve manier om in het geheugen van de klant te blijven hangen. Stickers zijn hier een ideaal voorbeeld van en kunnen makkelijk worden weggegeven bij bestellingen, als promotiemateriaal tijdens events of beurzen, en nog veel meer. Bij Drukzo heb je de keuze uit allerlei maten, vormen en materialen voor het maken van jouw eigen stickers. Plus allerlei andere freebies die je kunt gebruiken voor de volgende tip.
Early adopters belonen met freebies
De early adopters zijn de mensen die jouw merk of bedrijf als eerste steunen. Deze groep is erg belangrijk voor het creëren van een fanbase. Het uitdelen van swag aan deze specifieke doelgroep kan veel invloed hebben op het vergroten van de naamsbekendheid en de reputatie van je onderneming. De kans is groot dat deze early adopters de door jou weggegeven swag zullen delen, zowel met anderen uit hun directe omgeving als online op social media. Probeer iets te kiezen dat aansluit bij jouw shop of merk, en zorg dat de bedrijfsnaam duidelijk zichtbaar is.
Community gevoel creëren met kleding
Ook met kleding kun je op een slimme en leuke manier reclame maken. Laat bijvoorbeeld T-shirts bedrukken en geef ze als gratis swag weg aan influencers die perfect aansluiten bij jouw doelgroep. Zo zorg je niet alleen voor zichtbaarheid van je logo of bedrijfsnaam, maar creëer je ook een gevoel van verbondenheid. Mensen die jouw swag dragen, voelen zich onderdeel van een community – iets wat extra waardevol is als jouw merk een duidelijke boodschap uitdraagt.
Denk bijvoorbeeld aan een shirt met de tekst “Adopt, don’t shop”, als een deel van de opbrengst naar een asiel voor katten gaat. Dierenvrienden zullen dit met trots dragen, waardoor jouw merk niet alleen opvalt, maar ook direct de juiste snaar raakt bij jouw ideale doelgroep.
Geef een reactie